Kan en ha för många vantar? Oklart. Jag har i alla fall fyllt på vant-förrådet med ännu ett par.

Detta är Picarany mittens från Vanessa Pellisa. De är stickade i ett av garnen från min julkalender, Bonnie DK från Fabel knitwear.

 Jag föll direkt för det här söta mönstret med sin vågiga mudd-kant (som tydligen kallas för picarany-kant. Har lärt mig något nytt!!) och sina muscher (pluppar/prickar). Jag har ju haft en del problem med muscher sedan lååångt tillbaka. Jag lyckas aldrig få maskorna runt om muschen bli täta och finns, oavsett hur mycket jag sliter i garnet för att dra åt alla maskor. Det blir ändå som ett stort hål precis bredvid muschen.

 
Så även denna gång, vilket innebar att jag tappade suget en del…men tillslut bestämde jag mig för att vända arbetet efter musch-varvet, och sticka tillbaka i aviga maskor. Jag har ju gjort muscher på sjalar som stickas fram och tillbaka, och då har det blivit ett fint och jämnt resultat. Så jag testade det.
 
 
Det fungerade! Eller… det blev i alla fall mycket bättre än innan. Dock blev det ett litet hål vid själva vändningen istället, men det sydde jag lätt ihop sen.
 
 

 

Så efter lite fixande och trixande blev de tillslut klara! Dom är liiiite för kalla att använda just nu, så de får ligga och vila lite, och komma fram sen till våren istället. Den som väntar på något gott..!

 

 
bonniedk, knittersoftheworld, knitting, mittens, picaranymittens, sticka, vantar,

1 kommentarer

Linnéa

17 Feb 2021 19:26

Så söta :D

Svar: tack! Visste att jag behövde sticka dessa så fort jag fick syn på mönstret! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej