Förra vintern köpte jag min första garnkalender. Den bestod av 5 härvor a 100g garn. En härva för varje advent och en till julafton. Jag var så himla glad och nöjd med min kalender att jag var tvungen att göra likadant i år. Det kändes extra bra att unna sig något sånt här efter detta tråk-år. Som ett sätt att avsluta med något fint.

 
Precis som förra gången, valde jag att köpa Fabel knitwears garnkalender. Älskar hennes mönster och hennes egenfärgade garner. Jag hade tittat på några andra färgares kalendrar också, men eftersom man inte riktigt vet vad man får för något, så gäller det att hitta en färgare som har lite samma stil och färgpreferenser som en själv. Så jag körde på ett säkert kort med Fabel knitwear.

 Denna gång blev det hennes garnbas Bonnie DK. Ett superwash behandlat garn av brittisk blueface Leichester ull. Det är ett mjukt och hållbart garn med klara färger.

 Vi tar en lite närmare titt på vilka färger som gömde sig i paketen!

 
Första advent bjöd på min favoritfärg i årets kalender, Juvel. En djup, mörk och murrig röd färg. Jag funderar på att spara den här härvan, komplettera med mer garn och sticka en tröja eller kofta. Älskar den här färgen. Precis min smak!
 
 
Nästa vecka var det en färg som hette Furudryss. Inspirationen var granbarr som fallit ner på en granmatta av säckväv. Lite halmfärgad med stänk av skogsgrön. Den här tänker jag skulle kunna bli ett par fina vantar?
 

 Tredje advent inföll den 13 december, och givetvis var det nystanet inspirerat av Lucia. Väldigt stiligt med det ljusa, silver går ihop med guld, gula ljuslågor. Men vad ska detta bli?
 
 
I det fjärde paket gömde sig denna djupa lila färg med namnet Advent. Tydligen är lila en klassisk advent-färg i Norge. Visste ni det? Lila brukar inte riktigt vara min färg, men jag bara ääälskar denna. Vet dock inte vad det ska bli ännu.
 
 
På julafton fick jag öppna det sista paketet i årets kalender. Den här färgen hette Ghost of christmas present. Ett melerat garn på vit bas med gröna och röda fält. Jag hade önskat att det röda var lite mörkare, nu känns den lite mesig. Har sett att den är lite mörkare på andras bilder, men så är det med handfärgat garn. Det blir lite olika. Detta är nog den härva som jag tycker minst om, även om det är väldigt juliga färger. Tror dock att det kan bli ett par festliga sockor att använda till jul nästa år.
 

 I varje paket fanns det också en julig stickmarkör och någon mer liten present. Totalt 4 knappar, 2 tygmärken med Fable knitwears logga, en rabattkod till hennes webbshop och ett stickmönster till Heirloom jumper.

Över lag är jag super nöjd och sååå glad jag valde att unna mig en garnkalender även detta år. Hade dock önskat att något mer mönster ingick, som kanske hör ihop med en härva. Saknar också inspirationsbilderna som följde med förra året till varje färg. Jag hade hela tiden hoppas på en midnattsblå färg i något paket, men tyvärr inte. Kanske kommer det nästa år?

advent, adventskalender, fabelknitwear, fkadvent, fkyarn, garngalen, garnkalender,

1 kommentarer

Linnéa

18 Jan 2021 13:19

Den sista härvan känns lite som en polkagris och kan nog passa fint som ett par julsockor. Men det kändes inte riktigt som den passade in med de andra härvorna.

Jag önskar också att min kalender hade innehåll någon mer mönsterinspiration i den kalendern jag köpte.

Kommentera

Publiceras ej