I sann advents-anda så var det lussebak i holken på söndagen.
 
 
 
När ljusen brinner, julmusiken spelas och hela köket doftar av saffran så är det svårt att inte få lite julstämning. Ni vet den där speciella känslan av lugn och förväntan som man letar efter varje december? Men nu hittade vi den allihop!
 
 
Vi utgick från ett recept i Första bakboken, den med Johanna och mixer. Är det någon som minns dem? Jag älskar de kokböckerna. De är bäst!
 
 
Vi körde igång direkt efter frukosten och jag tänkte inte ens på att byta om från pyjamas. Men det gjorde bara det hela ännu mysigare när alla gick runt i morgonrock och tofflor.
 
 
Jag brukar alltid försöka baka någon satts med lussebullar under december. Det är ju det perfekta advents-fikat. Men efter 23 år så måste jag erkänna att jag tröttnat på de vanliga lussekatterna. Även om det är saffran i så är det ju bara en brödbit. Bara deg. Det känns lite trist och ibland ganska tort (beror på vem som bakat dem så klart).
 
 
Så för ett par år sedan började jag göra lussebullar med mandelmassa som fyllning. Det finns nog massor olika sätt att göra på, men jag brukar göra precis som med vanliga kanelbullar. Kavla ut saffransdegen, bred på en blandning av mandelmassa och smör, och sen rulla ihop degen och skära upp den som kanelsnäckor. Om man vill kan man också dekorera med lite mandelflarn.
 
 
 
Vi valde i år att göra både vanliga lusse-S och mandelmassa bullar! De blev så fina och så goda!
advent, baka, christmas, jul, lussebullar,

2 kommentarer

Linnéa

04 Dec 2016 18:52

Johanna och Mixer! Älskade dem när jag var liten :D Vad mysigt det lät att baka i pyjamas! Och vad gott det lät med mandelmassefyllning i lussebullarna :)

Svar: Ja! Jag använder de böckerna fortfarande mycket! Alltså, det blir Mycket godare med mandelmassa i!! Måste provas! ;)
Sofie Mortensen

Anonym

07 Dec 2016 00:51

Vad duktig du är Sofie! Skulle vara gott att få smaka ;-
Kram från pappa!

Svar: Ja, de blev jätte goda! Du får väl prova och baka själv? :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej