Miniatyrmakaren av Jessie Burton
Sid. 383
 
Besviken!
Miniatyrmakaren lovar mer än den håller tycker jag. Det låter väldigt spännande och mystiskt när man läser baksidan, men den lever inte alls upp till förväntningarna.
 
 
Den unga Nella gifter sig med en äldre, rik köpman i 1600-talets Amsterdam. I bröllopsgåva får hon ett dockskåp, en miniatyr av hennes nya hem. När Nella gjort några beställningar på miniatyrer till sitt dockskåp så börjar miniatyrmakaren på eget bevåg skicka henne fler saker. Dessa saker förutspår framtiden. Om det är något fel på dockan så händer samma sak i verkligheten med personen som dockan föreställer.
 
 
Låter spännande, eller hur?
 
Men istället så handlar det mer om Nella och hennes äktenskap, hur ensam hon känner sig, om hur hennes svägerska försöker styra hushållet och om penga-problem. Det vill inte jag läsa om! Jag ville ju läsa om mystik, hemligheter, spänning och kanske lite magi? Men miniatyrerna och deras historia kommer liksom i andra hand, och får heller ingen ordentlig upplösning. 
Hur kan minityrmakaren veta sådana saker om Nellas liv? Sådant som hon inte ens själv känner till? Man får aldrig någon förklaring på det. Kanske ska det bidra till det mystiska och spännande, att man aldrig får veta, men det gör mig bara ännu mer besviken. Det är ju det som är det intressanta i boken. Inte deras relationsdrama som ska verka så "mystiskt" och fullt av oväntade vändningar, men som jag bara rycker på axlarna åt. Det berör mig inte alls.
 
 
Längs bak i boken står det att Miniatyrmakaren kommer produceras som en "påkostad dramaserie", och kanske gör den sig bättre som tv-serie? Det är ändå en historiskt intressant miljö, och det kommer absolut vara vacker kostym och scenografi. Men jag hoppas att regissören vill fokusera mer på miniatyrerna och deras mysterium då!
 
 
bok, book, läsa, miniatyrmakaren, read,

2 kommentarer

Linnéa

11 Dec 2016 19:09

Åh det är så tråkigt när handlingen skiljer sig från det man har förväntat sig. Läste nyligen Dödssynden och hade målat upp en bild om vad den skulle handla om men så hade handlingen ett helt annat fokus. Så den blev en riktig besvikelse :/

Svar: Ja, eller hur?! Super trist! För det lät ju så spännande! Jaha! Är det den "How to kill a mockingbird" ? Den har jag faktiskt inte läst, men jag har sett filmatiseringen. Den tyckte jag om! Men skulle du säga att den är värd att läsa? :)
Sofie Mortensen

Linnéa

14 Dec 2016 10:44

Ja det är det. Själv har jag inte sett filmen, så jag vet inte hur lik den är boken. Jag tycker det är lite svårt att säga om det är värt att läsa boken. Jag läste klart ungefär två tredjedelar sen gav jag upp. Av baksidan fick jag känslan av att boken skulle handla till största del om rättegången av den svarte mannen, men istället var det endast en ytterst liten del som verkligen handlade om det baksidan sa. Till största del handlade boken om Scout och hennes brors och deras barndom, vilket var rätt så tråkigt att läsa om. Så summa summarum kan jag väl säga att förväntar man sig att läsa den bok som baksidan beskriver kan man nog lätt bli besviken på boken i sig.

Kommentera

Publiceras ej