Jag håller ju på med en kofta just nu, men det verkar ta lite längre tid och är lite mer komplicerat än jag räknade med. Jag har fåt repa upp lite nu, vilket r bra för nu blir det rätt, men det gör mig ändå frustrerad. Då kan det vara skönt med ett lite lättare projekt att varva koftan med. Ett lite mindre projekt som en kan sitta och sticka på medans en tittar på tv, och där en inte behöver ha stenkoll på räkning och mönster. 
 
 
Så mellan koftan har jag stickat på några disktrasor. Det är super enkelt, mer miljövänligt än andra trasor eftersom en tvättar dem och använder dem igen, ett bra ett att använda upp rester av garnnystan och en kan göra på så många olika sätt.
 
 
Här är ett exempel på hur en kan göra en disktrasa: 
 
  • Börja med att välja ett bomullsgarn i en fin färg. Bomull är bra för trasor och handdukar eftersom det suger upp fukt bra.
  • Lägg upp 40 maskor (eller mindre/mer efter tycke och smak)
  • Sticka 3-4 rader rätstickning (bara "vanliga" räta maskor) för att få en kant/bård
  • Sticka resten av trasan i mosstickning (varannan avig maska, varannan rät maska)
  • När trasan är lagom lång, avsluta med en lika dan kant av rätstickning som i början. 
Så här blev mina!
 
 
 
 
Om en vill sticka en handduk istället så är det bara att lägga upp mer maskor (så stor som en vill ha) och sticka på samma sätt. Det blir super fint att ha matchande disktrasor och handdukar i köket! Jag tror att jag ska sticka några handdukar också! 
 
 
Här finns en beskrivning på en annan variant av trasor och handdukar från Systrarna Gröne (sostrerna grene). För övrigt bästa affären! Varför finns den inte i Göteborg?!
 
http://sostrenegrene.com/sv/diy-sticka-en-trasa/
 
 
 
Det finns säker hundra olika sätt att göra en trasa på, men det är ju också därför det är så kul! En kan göra precis som en vill. 
 
DIY, disktrasa, handarbete, sewityourself, sostrenegrene, sticka, sypeppen,

5 kommentarer

Anki

20 Aug 2017 11:11

Jaa jag älskar också Systrarna Gröne!! Så synd de inte finns mer runt om i sverige!
Fina trasor! Jag har också gjort såna fast virkat :)

Svar: Eller hur!? Varför inte?? Tack! Ja, virka går säkert lika bra! Det får jag göra nästa gång!
Sofie Mortensen

Johanna

20 Aug 2017 20:48

blir så sugen på att göra en själv nu! Är ju tusen gånger snyggare än de vanliga disktrasorna...

Svar: Ja, det är det faktiskt! Tycker det är värt, och det är som sagt inte så svårt och tar inte så lång tid! Gört!! ;)
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

21 Aug 2017 11:58

Åh vad spännande med koftan! vill se! Men drygt att behöva repa upp... suck! Trasorna blir ju superfina i allafall! <3

Svar: Ja, jag får uppdatera lite om koftan snart! ;) Nu har jag kommit igång med den igen! ;) Ja, tänkte på de fina som du stickade!! Vi har ju kvar en tror jag, men nu har vi lite fler! ^^
Sofie Mortensen

Linnéa

23 Aug 2017 08:25

Har också funderat på att sticka en disktrasa, men har så många andra projekt på gång att det aldrig blir av x) Dina blev väldigt fina! Tycker det blev en fin kontrast mellan det färgglada garnet och det vita :)

Svar: Tack, så mycket! Ja, det brukar vara så! ;) Men det här kan som sagt vara ett bra litet mellanprojekt mellan två större? Tycker det är mysigare att ha stickade trasor än "vanliga".
Sofie Mortensen

Alexandra

01 Oct 2017 16:03

Va fina! :) Det blir så hemtrevligt i köket med egengjorda disktrasor. Vi har den butiken här i Malmö och de har s mycket fint för pyssel och inredning. Alltid en bra butik om man ska göra en present :)

Svar: Tusen tack! Ja, eller hur?! Bästa butiken! Synd att de inte har någon webbshop! :( Men ännu en anledning att resa ner till Malmö! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej