I lördags hade jag ingen aning om vad jag skulle hitta på. Alla mina vänner var upptagna och jag ville gå ut och hitta på någonting utanför huset! Så jag packade ner min bok och lite matsäck och vandrade iväg in mot staden, och hamnade på Göteborgs stadsmueum!
 
De har en utställning om Göteborgs musikliv genom tiderna, och där gick jag vilse en liten stund bland all musik. Super härligt! Det finns så mycket, och många som man aldrig hört talas om. Det är häftigt att de samlat så mkt musik på ett ställe och gjort det tillgängligt för en ny publik.
 
 
Här är några coola brudar jag ska kolla upp lite mer och lyssna in mig på:
  • Sonya Hedenbratt- jazz,30-40-tal?
  • Mak Les Soeurs- 60-tal
  • Lena Junoff- 60-tal
  • Doris svensson- 60-tal
  • Häxfeber- 70-tal
  • Kvinnoväsen- 70-tal
  • The Niama train- 2000-tal
När jag pluggade arkeologi förra hösten så hade vi studiebesök på stadsmuseet och blev guidade runt på sten- och bronsålders utställningarna, så nu fick jag se hur mycket (lite) jag faktiskt kommer ihåg av den rundturen. Men jag tycker fortfarande det är lika spännande!
 
 
 
Museum är ganska blandat för mig. Jag älskar historia och gamla föremål och fascineras av dem, men samtidigt tycker jag också att det är lite läskigt. Speciellt med stora, gamla föremål som använts av människor i en annan tid. Jag vet inte varför, men det börjar alltid krypa i benen på mig, och sedan hela vägen upp längs ryggraden. Speciellt om det är saker (eller ännu värre, skeppsvrak) som legat på havets botten. Det är det värsta och mest spännande jag vet! Jag ryser i hela kroppen, men kan inte sluta titta. Det är någon sjuk skräckblandad förtjusning jag har som inte går att hejda!
 
 
Det här är ett fantastiskt konstverk som handlar om ljud. Den utställningen heter Kännbart, och handlar om att uppleva med olika sinnen. Här kan man lägga sig i trädstammen och när man slår an strängarna som är monterade på baksidan, känner man vibrationerna och resonansen i trädet och hör de dova tonerna. Trädet kändes så levande! Det var en super häftig upplevelse!
 
 
Sista utställningen hette Värdefullt, och handlade om hur man värderar saker på olika sätt, vad man ger olika objekt för värden, pengavärde, känslovärde, kulturhistoriskt värde, samlarvärde osv. Det var ganska intressant.
 
 
 
Bland annat fanns de här barnskorna utställda. På en sliten känga har någon, någon gång ristat in namnet Karin. För henne och hennes familj var nog dessa kängor värda mycket då hon kom från ett fattigare hem, och familjen har sen behållit skon av sentimentala skäl, tills den skänktes till museet och nu har både ett historiskt värde, och ett affektionsvärde för oss idag.
 
 
Utanför utställningen fick man skriva på en lapp vad man själv hade som var värdefullt. Detta stod på några av lapparna:
  • Mammas fingerborgar

  • Familj. Amigos. Memories.

  • Familj, kärlek, katter, choklad

  • Min bakteriedödande gel som jag tar på mitt inflamerade tandkött

  • My memory, my ring on my left hand

  • Kanelbullar

  • Mitt blå strassarmband

  • Min mäst värdefulla sak är mitt hus som jag har bott I hela mitt liv och min familj som har stöttat mig hela tiden.

 
Jag är så glad och tacksam över att jag kan göra såna här utflykter själv och verkligen njuta av det! Jag vet att vissa har svårt för att hitta på såna grejer utan sällskap, men jag vill verkligen rekommendera en dag på museum för en själv. Självklart är det super mysigt med sällskap också, och man kan diskutera allt man sett tillsammans, men ensam kan man verkligen ta sig tid att titta på, och läsa om det man tycker är intressant. Helt i sin egen takt, så att allt verkligen hinner sjunka in, för det tar olika lång tid för alla att ta in saker. Jag satt säkert 40 min och bara lyssnade på musikflödet och såg på musikvideor på översta våningens utställning. Det var så skönt!
Mitt tips är: Bara gör det!
göteborg, kultur, museum, musik,

1 kommentarer

Linnéa

26 Jan 2017 11:38

Det var ett bra tag sedan jag var på stadsmuseet, borde nog ta mig dit snart igen för det ser ut som riktigt trevliga utställningar.

Svar: Ja, det är verkligen värt ett besök! Rekommenderar starkt! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej