Jag har hållit på med en kofta ett bra tag nu. Jag kommer inte ens ihåg när det var jag började...närmare ett år sedan kanske? Men nu börjar jag kunna skymta slutet på den, trodde jag i alla fall!
Det här är min allra första kofta! Jag stickar ett mönster ur "Älskade kofta" av Birgitta Forslund. Det är "baristakoftan" med lite kortare midja och korta ärmar.
 
 
Men när jag stickat bak och framstycke, och två ärmar och skulle till att montera ihop koftan, så såg jag att ärmarna verkade alldeles för långa! Jag provade att nåla ihop den men det kändes jätte konstigt! De är så långa så att man måste lägga dem uppe på axeln, och pussla in dem mellan bak och framstycket, vilket gör att det läggs till ca 6 cm till koftans längd. Den hängde jätte konstigt på kroppen.
 
 
Så jag bestämde mig för att prova att sticka om en ärm med annan varvräkning. I mönstret står det att man ska minska varanat varv, men nu provar jag att minska varje varv i stället, och kolla skillnaden! Den nya ärmen passar mycket bättre!
 
 
Så det är bara att sticka en ärm till nu! Sen ska jag sticka lite knapphål och halskanter, så vi får se hur lång tid det tar! Men ingen stress inte! Den kanske blir klar lagom till sommaren! 
DIY, handarbete, kofta, sticka,

Kommentera

Publiceras ej