I julas så gav min gamla mobil upp. Efter en lång och trogen vänskap var det dax att säga farväl. Jag passade på att inhandla en ny telefon på mellandags-rean, och jag fick en bra deal. Jag är nöjd med min nya telefon, och den har en bra kamera som gör att jag kan ta fina bilder, men den är mycket större än min gamla telefon, och passar därför inte i mitt gamla mobilfodral. Så det var bara att virka ett nytt!
Jag tänkte att jag skulle visa hur man kan göra ett snyggt, egengjort fodral till sin mobiltelefon. 
Så här gör du:
 
Börja med att virka en rad luftmaskor, lika lång som nederdelen på din mobil. ↓
 
 
Virka sedan fasta maskor i ena sidans maskbågar. När du kommer till änden virkar du två räta maskor i samma maskbåge, för att öka maskor i ändarna. Fortsätt sedan runt på andra sidan och virka fasta maskor i andra sidans maskbågar. Öka på samma sätt i nästa ände med två räta i samma maska. ↓
 
 
 
Virka runt på detta sett med ökningar i ändarna tills virkningen täcker nederdelen på din telefon. ↓
 
 
Nu är botten klar! Virka nu fasta maskor endast i de yttre maskbågarna ett varv. Då skapar en liten kant och gör att du nu virkar "upp" för att skapa ett fodral. ↓
 
 
Fortsätt sen att virka fasta maskor i båda maskbågarna (som "vanlig" virkning), varv efter varv tills hela mobilen ryms i fodralet. Du kan här välja att byta färg på garnet eller virka något mönster, hur du vill för att designa ditt eget fodral. ↓
 
 
 
När fodralet täcker hela mobilen är det dax att virka "låset". Du ska nu virka en liten "flärp" med ett knapphål. Flärpen virkas genom att du virkar fram och tillbaka på samma sida. Du kan själv välja hur bred du vill ha "flärpen". Det kan vara lite svårt att få den i mitten så man kan behöva prova några gånger tills man får det som man vill
När den är tillräckligt lång för att vika över och hålla ihop fodralet så virkar du en rad luftmaskor, så många som täcker den knapp du ska använda. ↓ 
 
 
Hoppa sedan över ett antar maskor, så många det behövs för att knappen ska komma igenom hålet, och fortsätt virka färdigt raden ut. Virka sedan fram och tillbaka över hålet, alltså i luftmaskorna också, några varv. ↓
 
 
Sy fast din knapp på väl valt ställe och, woala! Nu har du virkat ett helt eget mobilfodral! Så här blev mitt! ↓
 
 
Jag gjorde den i samma stil som mitt gamla fodral eftersom jag trivdes så himla bra med det, men möjligheterna är oändliga! Du kan designa ditt fodral precis hur du vill, med olika färger, mönster, pärlor och knappar! 
 
 
Lycka till!
 
DIY, handarbete, skapa, virka,

2 kommentarer

Linnéa

26 Jan 2017 11:34

Om man ändå kunde virka x)

Svar: Åh, det tror jag nog du skulle klara av! Det finns massa bra "virkskolor" i böcker och på nätet! Till skillnad från stickning så är det bara en nål att hålla reda på! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

29 Jan 2017 14:33

Haha jag har försökt ett par gånger men jag får det aldrig att hålla rätt form ;D Stickning är sååå mycket lättare av någon anledning :P

Svar: Jasså? Haha! Ja, men då så! Skönt att du har hittat "din grej" i allafall! Då kan du vara mästare på stickning. Jag kan bara lite av allt, men är inte riktigt super-duper-bra på någonting. ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej