Jag har rensat ur min garderob lite. En klänning som jag skänkte bort hade jag sytt fast en fin spetskrage på för länge sedan. Så innan jag gjorde mig av dem den, sprättade jag bort kragen. Den kan en ju faktiskt använda på en annan klänning, med bättre passform. När jag gick igenom garderoben så hittade jag ett annat plagg också som jag piffat till med hjälp av spets, så jag tänkte att jag skulle visa och ge lite tips på vad en kan göra för att uppdatera sina gamla plagg till nya men hjälp av lite begagnad spets.
 
 
Här är en vanlig t-shirt som jag fick med mig hem efter en klädbytar dag (!). Den är lite avkortad i midjan, men annars helt vanlig. 
 
 
 
Spetsen hittade jag på secondhand. Den kommer från en gammal, tung gardin som var kantad med spetstyg. Så jag klippte av den delen som jag tyckte om, och sydde fast den längs med tröjans underkant istället. Ett lätt sätt att göra ett vanligt plagg mer personligt, och en perfekt sommartopp!
 
 
Spetskragen är också ett secondhandfynd som jag gjorde för några år sedan. Och återigen kommer klänningen från en klädbytardag (så bra idé det där med att byta kläder med varandra!). Det är en enkel, svart klänning som kan vara bra att ha ibland. Men nu var det ganska länge sedan jag använde den, så jag tänkte uppdatera den lite och se om jag blir mer sugen på att använda den då!
 
 
 
Jag tycker den här kragen med blommönster är så himla fin! Det blir också bra till sommaren tror jag!  
 
Det var lite enkla tips på hur en kan uppdatera sin garderob om en känner att en har tröttnat på sina gamla plagg utan att behöva köpa nya kläder! 
  • Klädbytardag - Byt kläder med varandra.
  • Secondhand och Loppis - Köp begagnade kläder. Här kan en också hitta t.ex. spets eller tyg att förnya sina gamla plagg med.
DIY, loppis, mode, secondhand, sewityourself, sypeppen,