Jag tänkte visa vad jag hållerpå med just nu. En sån här månad behöver en ett riktigt bra handarbete att sitta och knåpa med om kvällarna. Jag har påbörjat ett ganska stort projekt, i alla fall efter mina mått sett.

 
Jag ska försöka ge mig på ett par mönsterstickade vantar.
 
Mönster och garn till dessa införskaffade jag på Sy och hantverksmässan i somras. Mönstret heter Gullebo och är skapad av Jenny Alderbrant. De ska stickas i vit, gul och grå merinoull på stickor nr. 2.
 
 

Jag är lite nervös inför den här stickningen. Jag har stickat vantar förut, men det var i grundskolan när vi gjorde lovikavantar, men sån här mönsterstickning har jag aldrig vågat mig på förut. Läskigt ju!

 
Än så länge går det ändå helt okej. Det tar ju bara så lång tid! Det är lite knepigt att byta färg hela tiden och hålla på och plocka upp och plocka med sig garn. Det finns säker ett super smidigt sätt att hålla flera färger och trådar i handen på samma gång? Men jag måste lägga bort och plocka upp nästa färg på nytt hela tiden. Phust! 
 
 
 
Jag tycker det är lite svårt att veta hur hårt jag ska sticka, men försöker att sticka ganska löst så att alla trådar och färgbyten på insidan inte ska bli för spända, men det gör också att det blir lite ojämnt och en aning buckligt. Speciellt där jag byter sticka.
 
 
Men, men! Första försöket som sagt. Sakna men säkert går det framåt. Det är ju bara den lilla detaljen att när den första vanten är klar så måste jag sticka en till likadan! Haha! Oj, oj, oj! Jag blir nog klar lagom till nästa vinter! Blir perfekt det!
Det ska bli spännande att se hur det blir till slut. 
gullebo, handarbete, knitt, knitting, knittinglove, sticka, stickglädje, vantar,

1 kommentarer

Linnéa

06 Feb 2018 21:20

Mitt första par vantar blev väldigt buckliga och ojämna, medan det andra paret blev jätte släta och fina. Så det tar lite tid att få in knycken när man testar något nytt första gången ;)
Jag brukar använda mig av två olika metoder när jag håller flera trådar. Ibland håller jag båda trådarna över fingrarna samtidigt. Den dominanta (den som skall synas bäst) har närmast handleden jag över pekfingret och den "odominanta" färgen har jag över långfingret. Eller så använder jag en garnguid (yarn guide), där är det samma princip med att placeringen av trådarna är samma som den andra men de sitter fast i garnguiden på pekfingret istället. Det är de metoder som funkat bäst för mig.

Svar: Åh, Vad bra tips! Tack så jätte mycket! Jag får försöka testa. Det kanske går lite snabbare då.Toppen!! :D
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej