Det var egentligen att tag sedan jag sydde klart dessa, men nu när sommarvärmen och solen är här så försöker jag hela tiden vara ute så mycket som möjligt och inte sitta inne och blogga. Så därför har det varit lite tunt med blogginläggen på sista tiden. Men så är det! En måste ju njuta så länge vädret varar.

 
Detta är i alla fall ett slags multiplagg som min vän Karin hittade på Instagram genom den här videon. Det består av ett stort rektangulärt tygstycke på 110x100 cm (en kan ju så klart anpassa måtten efter sin egen kropp). Vi följde bara helt enkelt instruktionerna i den här videon och woala! Kolla in!
 
 
Hon får det att se så enkelt ut! Vik lite här, klipp lite här och så sy lite där så är det klart! Och det var faktiskt inte så svårt, men jag fick tänka till lite extra några gånger. Som tur är så är min vän Karin duktig på det här med att sy så hon kunde leda mig rätt.
 
 
 
Vi var inte ens säkra på att det skulle fungera, men det gjorde det faktiskt! Jag har sytt två stycken i olika tyg. Tanken är att en ska kunna använda det här som flera olika plagg genom att knyta och vira den runt kroppen på olika sätt.
 
 
 
Det kan bli en byxdress med öppen rygg genom att knyta den runt halsen.
 
 
 
Eller så knyts den runt ryggen och blir en axellös dress.
 
 
En kan använda den som byxor…
 
 
…eller som kjol.

 

 
Det går också att knyta upp som shorts.

 Det ska gå att göra den till en klänning också, men jag har inte riktigt klurat ut hur det ska gå till än. Här finns en video till på olika sätt en kan knyta sitt multi-plagg. Alltså, wow! Vilken grej!

 Tycker det är så coolt att det faktiskt fungerar! Jag hade aldrig sett eller hört talas om detta innan Karin visade mig videon. Det är ju ett toppen-plagg att ha till stranden och bara knyta om sig när det är dags att gå hem för dagen.

 
Jag blev så himla nöjd med mina! Speciellt den blå, som är sydd i ett trikåtyg. Den sitter lite bättre och täcker kroppen lite bättre än den blommiga. Den blommiga blev lite smalare och är inte heller så stretchigt tyg. Men super fin ändå! Och som sagt, det går väl an att visa lite hud på stranden? 
DIY, handarbete, hantverk, multiplagg, sewityourself, sy, sypeppen,

5 kommentarer

Anki

13 Jun 2018 17:10

Wow så himla smart plagg ju! Sånt skulle man ju vilja ha!!

Svar: Eller hur? Prova vet ja! Det var inte så svårt! Kolla på instruktionsvideon som jag länkade till! :)
Sofie Mortensen

Linnéa

14 Jun 2018 14:24

Vilket häftigt plagg :D Ett sådant borde ju finna i varje människas garderob!

Svar: Ja, men visst?! Bästa plagget! Kommer nog använda den mycket i sommar! :D
Sofie Mortensen

bylijo.se

21 Jun 2018 07:44

Vilken kul idé.

Svar: Eller hur? Hur smart? Och inte svårt att göra själv. ;)
Sofie Mortensen

Josefine Folkesson

29 Jun 2018 22:51

Men hallå, vilket sjukt smart plagg! Jag fattar inte heller hur det funkar men känner att jag verkligen måste testa! Den blå-röda gillade jag väldigt mycket, så fint tyg.

Svar: Haha! Ja, det ser så komplicerat ut! Men det var ju faktiskt inte så svårt! Sjukt smart i alla fall! :)
Sofie Mortensen

Alicia

20 Jul 2018 17:04

Alltså vilket helt fantastiskt plagg! Och så snyggt i alla utföranden, men kanske framför allt som byxdress! Vad sugen jag blev på att prova detta själv :D

Svar: Ja, bästa plagget någonsin! Men fattar knappt att det faktiskt fungerar! Testa!! :D
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej