Snart är det äntligen December! Varje år sitter jag hela November och bara väntar och längtar. Det känns som att December och julen är ljuset i tunneln under den här mörka tiden på året. En mysig del av decemberfirandet är julkalendern.

Jag har alltid haft någon form av kalender. Antingen om det var en i papper, en med choklad eller en egengjord. Det hör till att få räkna ner dagarna fram till julafton. Fast nu på senare år har jag börjat tycka bäst om själva vägen fram till den 24:e, mer än själva julaftonen. Det är så mysigt med advent, att få pynta och göra fint hemma, baka och fika hela tiden! Men att varje dag öppna en lucka hör också till.

 
Chokladkalendern har ju hört till standarden, men nu på senare år har jag inte känns mig så lockad av de där små chokladbitarna (vi som är vuxna kan ju äta choklad året om ifall vi vill, så blir inte så speciellt det där längre). Det här året har jag istället valt att lyxa till det och unnat mig en Tekalender.
 
 
 
Det finns ju hur många olika kalendrar som helst att välja bland! Det finns kaffe kalender, kalendrar med hudvård, smink, parfymer osv. Men såna är lyxiga kalendrar är ofta väldigt dyra. 
 
Därför tänkte jag tipsa om några billigare, alternativ till lite annorlunda julkalendrar!

 Vill man vara väldigt ambitiös så kan man göra en egen kalender, antingen genom att rita egna bilder, lägga ett papper över och skära ut luckor för varje bild. Minns att jag gjorde egna Halloween-kalendrar på det här sättet när jag var liten och ville räkna ner dagarna till dess. I år har jag gjort en egen julkalender i min Bullet journal. Men roligast är ju att gå ihop med en kompis och göra julkalendrar till varandra, på så sätt vet man ju inte vas som kommer finnas bakom varje lucka.

 
Man kan också göra en egen kalender med småprylar. Det här är inte ett så billigt alternativ, men man kan ju välja vilken nivå och budget man ska lägga sig på. Det är ganska vanligt att barn får en liten grej varje dag fram till julafton, men vuxna kan också uppskatta små mini-presenter. Jag tänker mig att det här kan vara ett roligt sätt för par eller kompisar att göra personliga julkalendrar till varandra. Alternativt så kan man få en liite större present varje advent istället för varje dag? Då blir det inte lika mycket jobb att lägga ner, för faktum är ju att det tar en del tid och ansträngning att göra en sån här kalender.
 
 

Tips på hur man kan göra egen prylkalender:

  • Hänga upp små paket/strutar/på ett snöre
  • Tändsticksaskar
  • Tomma toarullar
  • Gammal prylhylla från loppis
  • Små påsar av papper eller tyg
  • Ett litet paket på dagliga frukostbrickan
  • Sy en kalender att hänga upp på väggen av bakfickor på gamla, trasiga jeans (eller sy fickor på annat sätt)
  • Lägga ett nytt paket i julstrumpan varje dag
  • Hänga upp i ringar
  • Hänga upp i en fin gren
 
 

 Tips på vad som kan finnas i en prylkalender:

  • Godis
  • En fin lapp
  • Toffs
  • Nyckelring
  • Läppalsam
  • Kinderägg
  • Klistermärken
  • Reflex
  • Nagellack
  • En lapp med en överraskning eller en aktivitet man ska göra tillsammans
  • Tuggummi
  • Strumpor
  • Fint vykort
  • Trisslott
  • Tablettask
  • Hårspännen
  • Julgranspynt
  • Penna
  • En komplimang
  • Nötter
  • Bokmärke
  • Frön
  • Stickling
  • En fika
 
 
Men vill man komma bort från köphetsen så kan en kalender med aktiviteter istället för grejer vara ett bra alternativ.  Jag hittade en super fin aktivitets kalender på instagram som jag tyckte var så himla bra. Den är gjord av Ekotipsen och är fylld med massa olika förberedelser inför julen och mysiga aktiviteter att göra tillsammans. Det kan nog vara ett kul sätt att engagera hela familjen i alla julförberedelser.  
 
 
Det finns också flera andra kalendrar på nätet där man ska utföra en god gärning varje dag.
 

 Ett år så bestämde jag och min kompis Ronja att vi skulle göra egna tekalendrar till varandra. Vi är båda te-fantaster men kände båda att de tekalendrarna som fanns i affärerna och på nätet var för dyra. Så vi bytte helt enkelt teer med varandra. På så sätt fick vi testa någon annans tehylla, och upptäcka nya smaker. Helt gratis! (Eller ja, gratis och gratis, vi har ju lagt ner en del pengar på de genom åren, men vi behövde ju inte lägga ytterligare pengar på en kalender.) Kanske finns det annat man kan byta sinsemellan eller dela med sig av?
 
Så här blev den tekalender som jag gjorde till Ronja...
 
 
...och här är den som jag fick av henne!
 
 
Hoppas någon fått lite tips och inspiration inför December. Jag har fått lite tips från boken Loppisliv och lomonad av Tina Sävinger och Carolin Freihiltz.

Nu vill jag veta hur ska du räkna ner dagarna fram till jul?

DIY, advent, december, inspiration, jul, julkalender, jultips, pyssel, tips,

2 kommentarer

Annika

28 Nov 2018 21:08

Vad kul med julkalendrar! Jag skrev precis om en julkalender jag ska va med i i år. Det är ett mönster till något virkat som släpps varje dag. Också en sorts julkalender :) Ska bli så kul!

Men jag har länge velat haft en te-kalender också! Något år måste jag fixa det! Sen var det ju kul med en aktivitetskalender, det har jag aldrig sett förut. Verkar ju toppen om man har barn!!

Svar: Åh, ja! Det låter ju supermysigt! Har sett andra stick-varianter som t.ex advents-sockan! Kul! :)
Sofie Mortensen

Linnéa

29 Nov 2018 10:38

Åh en tekalender!! Det hade jag velat ha, får satsa på en sådan nästa år istället. I år kör jag på en body shop kalender, har kollat in dem i flera år och i år kände jag att det var dags att unna mig en sådan. De är ju inte direkt billiga xD

Men jag gillade dina andra förslag på kalendrar med aktiviteter. Det kändes ju lite roligt och prestigelöst på något sätt. Blev typ lite sugen på att bygga en koja xD

Svar: Åh, såå lyxigt! Har en vän som också skaffat en kalender från body shop! Ja, men varför inte? En julkoja! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej