Den här månadens skapande kommer vara mitt bidrag till både Sypeppen och Monthly makers. Jag har sytt om en gammal klänning, som jag från början hade sytt av ett påslakan från loppis. 
 
 
 
Återbruk på många plan! 
  •  Handlat på loppis, och använt gamla saker i stället för att köpa nya.
  • Använt påslakan som tyg för att sy en klänning.
  • Sytt om en gammal klänning som jag aldrig använt, kortat av och sytt in den till en ny modell med en ny siluett.
 
Egentligen var det flera år sedan jag sydde den här klänningen första gången. Tror det var min tredje klänning jag någonsin hade sytt, och den var jätte lång. Ner till hälarna. Det var alldeles för mycket tyg, och den såg bara tung ut. Har aldrig använt den. 
 
 
Jag är en ganska ovan "syare", jag brukar mest sticka och virka, men efter att jag fick en symaskin i julklapp så har jag kommit igång lite. För ett tag sedan så sydde jag en → handarbetspåse i resterna av påslakanstyget som jag hade kvar, och då jag insåg hur mycket jag tyckte om mönstret i det här tyget! Så jag bestämde mig för att ge den här klänningen en till chans! 
 
 
Jag kortade av den och sydde in den lite i midjan. Jag blev faktiskt riktigt nöjd! Och så kan jag ju matcha den med min påse! ;)
 
 
Nu har jag inte så mycket rester kvar av det här tyget, så jag ska försöka hålla utkik på loppisarna i sommar efter fler fina tyger och påslakan, så att jag kan fortsätta att öva på att sy lite kläder! Sen när jag känner att jag har lite koll så kanske jag kan köpa "riktigt" tyg i en tygaffär, men just nu känns det bra att använda och återbruka gamla tyger. Det känns inte som att jag behöver vara lika noga då, det är bara att köra på och testa sig fram. Det behöver inte bli perfekt och det känns kul! 
DIY, kläder, klänning, loppis, mode, monthlymakers, retro, sommar, sy, sypeppen,

6 kommentarer

Linnéa

22 Jun 2017 15:31

Åh vad snygg!!! Har du hittat på mönstret själv?

Svar: Nej, tyvärr inte! ;) Jag hittade det någon gång på Stoff och stil! :)
Sofie Mortensen

Grahnslöjd

23 Jun 2017 06:29

Åh, vad snygg - både tyget och modellen, gillar speciellt detaljen med hålet i ryggen!:)

Svar: Åh, Tack så mycket! :D Ja, det är roligt med något lite extra! ;)
Sofie Mortensen

Alicia

23 Jun 2017 14:50

ÅH vilka ljuvliga bilder, sån sommarfeeling! Och så fin klänning - jag gillar verkligen detaljen i ryggen. Bra dubbelåterbrukat!

Svar: Tack så mycket! Ja, en riktig sommarklänning blev det! Alltid kul att återbruka om en kan! :)
Sofie Mortensen

Josefine Folkesson

28 Jun 2017 22:18

Men wow vad fin! Så bra att du sydde klart den. Gillar både tyget och modellen jättemycket.

Svar: Ja! Så himla bra! Nu använder jag den ju till och med! ^^
Sofie Mortensen

Emilia

30 Jun 2017 15:39

Nej men skojar du att det där är ett lakan? Så fint!!

Svar: Haha! JA! Det är sant! Men det är nog det snyggaste lakan som jag hittat ännu! ;) I alla fall att sy kläder av!
Sofie Mortensen

Saran

10 Jul 2017 07:28

Fint. Det är perfekt att testa modeller i återbrukat tyg. När en vet att mönstret fungerar så känns det lättare att klippa i dyra tyger. Jättefin och somrig klänning.

Svar: Ja, eller hur? Det är ju jätte bra! Tusen tack!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej