I somras bestämde jag mig för att det var dax för mitt största stickprojekt hittills. Jag ville göra något liiite mer komplicerat, och något som skulle ta lite längre tid att genomföra. Jag hade aldrig stickat en kofta, så, så fick det bli!
 
 
 
 
Jag valde ett enklare mönster på en kofta med slätstickning och med korta ärmar. Jag vet att om jag väljer ett för svårt projekt att börja med när jag inte är van, så blir jag bara frustrerad. Jag vill att det ska bli rätt med en gång (så klart). Om det är för komplicerat så tycker jag också det är svårt att bli sugen på att ta upp det. Jag vill gärna kunna sticka medans jag tittat på TV, och är det ett för krångligt mönster kan jag inte riktigt det. Och eftersom detta var min första kofta tänkte jag ta det säkra före det osäkra.
 
 
 
Jag hittade ett mönster på en barristakofta i boken Älskade kofta. Men trots det "lätta" mönstret har jag fått repa upp om och om igen pga. ojämna framstycken, för långa konstiga ärmar osv. Men tillslut fick jag alla delar att passa ihop. 
 
Under stickningen av den här koftan har jag lärt mig:
  • Läs igenom hela mönstret 100 ggr
  • Sticka knapphål
  • Man ångrar aldrig en upprepning
  • Följ mönstret!
  • Om det fortfarande inte fungerar när du följt mönstret får du prova något annat
  • Fråga alltid mamma om det du inte förstår
 
Nu har jag alltså äntligen stickar färdigt min första kofta! Jag är faktiskt ganska nöjd! Jag tänkte att detta skulle vara lite som en test-kofta. Att det gjorde inte så mycket om det inte skulle bli så bra. Jag hade redan garn som jag ärvt av mormor så jag behövde inte lägga några pengar på något som jag kanske inte skulle bli så nöjd med. Men det blev jag ju! Och nu är jag så sugen på att börja på nästa kofta. Den här gången skulle jag vilja göra en med långa ärmar.
 
 
Är det någon som har något tips på ett fint koftmönster som inte är allt för svårt?
DIY, handarbete, kofta, sticka,

5 kommentarer

Fredrikapåvinden

22 Mar 2017 16:42

Alltså igen! WOW-fin på den!

Svar: Jaa!! Trodde inte det skulle bli så bra som det faktiskt blev! ^^
Sofie Mortensen

Linnéa

24 Mar 2017 18:11

Men så fin! Vill också sticka en kortärmad kofta, men det får bli efter att jag är klar med Hulda ;)

Svar: Ja, jag är som sagt sugen på en långärmad nu! ^^ Hur är Hulda att sticka då? :)
Sofie Mortensen

Linnéa

27 Mar 2017 13:38

Hulda är både rolig och tråkig att sticka. Det är ju kul i och med att man får sticka både enfärgsstickning och flerfärgsstickning, men samtidigt är det en väldig massa slätstickning i en färg innan flerfärgstickningen. Så jag varvar mellan att sticka kroppen och ärmarna för att få lite variation på stickningen ;)

Svar: Smart!! ;) Då kanske jag ska ta en titt på det mönstret! :) Har inte stickat flerfärgsstickning förut. Låter kul!
Sofie Mortensen

Hanna

04 Apr 2017 09:51

Vad fin den blev! Jag lånade hem boken "Älskade kofta" för att titta på mönstren och se om jag blev inspirerad - det blev jag. Baristakoftan är definitivt den jag gillar bäst :) Undrade hur det skulle vara att inte sticka i angora, som det var i boken, och det ser ut som att du stickade i "vanligt" garn, eller? Hursomhelst blev det toppen tycker jag!
Jag stickade nyligen klart mitt första projekt, en kortärmad jumper, med samma tanke som du - att jag ville att det skulle bli rätt med en gång och inte för svårt så man blir frustrerad. Såg ditt inlägg på Sypeppen och Fredrikas tips om långärmad kofta, så nu funderar jag på att göra den.

Svar: Ja, precis! Jag stickade i "vanligt" garn som jag hade hemma, men som var hade samma stickstorlek. Har inte stickat i angora, men jag har hört att det är värdelöst att tvätta angora-koftor..? ^^ Handtvätt kanske går bra? Ja, jag ska nog också försöka mig på den rosa koftan som Fredrika tipsade om! Den tycker jag var fin, och jag gillar att den är lite kort i midjan! ;) Så nu gäller det bara att hitta någon bra garn! Vilken kofta tyckte du bäst om?
Sofie Mortensen

Petra

10 Apr 2017 09:11

Å, jättefin modell med den ärmlängden!
Har boken Älskade kofta också, men har insett att jag inte har tålamod att lära mig hur man stickar efter beskrivning. Istället har jag börjat sticka efter mönsterdelar. Det är också ett sätt. Då är det inte s viktigt att man stickar exakt lika hårt hela tiden, för det är jag inte så bra på :)
Fick senare höra att det är en tysk stickteknik.
Lycka till med nästa projekt!

Svar: Ja, jag tycker ofta det är svårt att förstå vad de menar i mönstret, och beskrivningarna är ofta otydliga. Men vad spännande det låter med mönsterdelar. Hur fungerar det? Det kanske är värt att kolla upp? Tack så mycket! Vi får se vad det blir! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej